donderdag 16 november 2017

Maandag 13 november 2017 TOP met een zwart randje Litheau Campsite, central kalahari game reserve, botswana

Maandag 13 november 2017 TOP met een zwart randje
Litheau Campsite, central kalahari game reserve, botswana
Na een rustige nacht staan we om 5u op. Een kleine wolk hangt voor de zon maar de rest van de lucht is strakblauwe. 5.43u rijden we richting waterpoel. De Duitser staat er al. Die heeft op een private camping overnacht, yeah right. Wij stonden op de dichtstbijzijnde van de leeuwen, 9km de volgende was 18km, lebuku. Hij had al eerder verteld dat hij in zijn auto kan slapen, en gelijk heeft hij. Hij is bij de leeuwen gebleven totdat ze over de heuvels verdwenen. Ze zijn niet bij de poel. We zien wel een jakhals. We zien vanochtend trouwens heel veel jakhalzen ook 2 families met respectievelijk 3 en 2 pups. We zijn heel blij dat we heel veel bokkies en oryxen zien. De pan lijkt weer tot leven te komen na de doodde, verbrande plek die we eerder aantroffen. We rijden richting uitgang. Zien een bat eared fox. Dan zien we een groep met wel 100 springbokken lopen en denken dat dit een mooi filmmoment is. Er komen echter 2 auto’s aanrijden en verderop zien we de Duitser ook langsrijden. Wat een drukte! De Duitser komt even later vragen of hij iets gemist heeft zoveel auto’s bij elkaar. We rijden door en passeren een safari wagen die verteld dat er bij de afslag naar deception pan leeuwen zijn. Wij zoeken, ik op dak. De aanwijzingen waren niet heel duidelijk (zijn ze nooit) dus we rijden ook nog maar een stukje pan. Heel veel springbok en een grote groep oryxen met wel 5 jongen. Mooi zoveel dieren bij elkaar. Dan zien we ineens 3 auto’s, ze staan naast een leeuwin. Verderop ligt bovenop de duin een gigantisch mannetje met een hitsig vrouwtje. Hij moet erop. Wel 3 x in een half uur. Het andere vrouwtje sluipt heel behoedzaam dichterbij. Er komen nog 2 auto’s bij ons en de Duitser staan. Als ze weg willen rijden, wil 1 niet starten. Onder het oog van de leeuwen nog geen 30m verder, moeten startkabels gepakt en aangesloten worden. Dit kan alleen in Botswana. Klein detail, ik ben ook net van het dak de auto weer ingekrompen toen het andere vrouwtje eraan kwam. 9u zijn alle 3 leeuwen achter het duin verdwenen en rijden wij weer door. Sommige mensen beginnen nu met een nieuwe werkweek. Dan is dit toch een stuk leuker, 3 leeuwen op de maandagochtend. Voor de splitsing naar matswere gate allemaal bokkies. Dan het lange stuk naar de uitgang, golvende weg, diepe sporen, veel groen, een enkele dikdik maar verder geen leven 1 uur lang. We zijn om 10.40u bij de gate met nog 2 auto’s maar ze helpt ons gewoon tussendoor! Mooi want ook naar rakops is het nog een uur rijden over zand en golvende weg. In rakops tanken we 62 liter. We hebben 538km gereden sinds de laatste tankbeurt. Liter prijs 7.71 pula. Ik wil nog brood eieren en tomaat kopen maar iemand is me voor geweest. Nou, we hebben nog steeds genoeg. Wel vind ik het jammer dat ik weer geen foto van de dames in klederdracht kan maken.
Het is niet ver meer naar tiaans camp en ondanks al het vee op het asfalt lopen we wat tijd in. We komen om 13u aan. Ik ga de vriezer en koelkast schoonmaken want die stinken verschrikkelijk. Dan gaan we even naar het leuke kleine zwembad. Daarna gaat gerard douchen, een wasjes doen, opladen en backuppen want we hebben stroom. Zit aan hetzelfde paaltje als het water kraantje. Ik blijf nog bij het zwembad schrijven en spreek de Franse buren die nu 4 dagen in botswana zijn en van gaborone via khutse en de central kalahari game reserve naar tiaans camp zijn gereden. Ze hebben geen dieren gezien maar zijn wel vast komen te zitten in het zand. hij heeft met het handje moeten graven want ze hadden geen schep. Zijn armen waren rood verbrand. Parasol hadden ze waarschijnlijk ook niet in de 2 auto’s. Bewijst maar weer dat iedere idioot hierheen kan komen. Ik ben te laat om aan te geven dat we mee willen eten in het restaurant. Bij gebrek aan een laundry service ga ik ook maar een klein wasjes doen, douchen en even pagina’s uploaden. Ik heb ook een WhatsApp van els. Waterschap heeft een dwangbevel in naam van de koning aan het adres van mijn overleden moeder gestuurd dat er binnen 2 dagen een bedragje betaald moet worden. Els heeft dit inmiddels geregeld en ook de 49 euro administratie kosten betaald. Ik ben uitermate geïrriteerd dat ik hiervandaan niets kan doen. Bellen naar waterschap met de satelliet is geen optie. De verbinding is niet altijd stabiel. Bovendien zijn de foto’s die ik gekregen heb erg onduidelijk en kan ik geen datum of referentienummer lezen. Het verbaast me ook dat deze brief ons wel bereikt heeft en de eerdere rekeningen dus niet. Ik heb 6 mnd doorstuurservice gehad en ook de nieuwe bewoners van leuvenaarstraat 265 een vriendelijk briefje in de bus gedaan met het verzoek eventuele post naar mij door te sturen. Hier heb ik nooit een reactie op gekregen. Maar het dwangbevel vonden ze zeker wel belangrijk genoeg om door te sturen. Daar komt nog bij dat het al de 2de keer is dat waternet een dwangbevel stuurt. Vorig jaar was mijn moeder ook helemaal overstuur en toen ging het om LET WEL een negatief bedrag. Ze kreeg dus GELD TERUG. Meer als een sorry mevrouw, gaat allemaal automatisch kon er niet vanaf terwijl mijn moeder bijna een hartinfarct kreeg want die was nooit te laat met betalen.
Dan maar kijken naar de olifant die in de rivier baddetn tussen de waterlelies. Internet kan hier alleen tussen 17 en 20u en de verbinding is niet snel. Foto’s plaatsen lukt niet. Bank nakijken evenmin. Eten schiet er bij in. We gaan vroeg naar bed en hebben tot diep in de nacht last van de luidruchtige Fransen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten