vrijdag 3 november 2017

1 november TOPPER, mapayatuwla, botswana

Woensdag 1 november 2017

mapayatuwla, botswana, IN DE AUTO NU  deel 1

Dit is weer zo’n dag om nooit te vergeten.
We worden wakker op onze prachtige, grote campingplek mapayatuwla 01 in het botswanase deel van het kgalagadi park. Het was weer heel stil vanacht. Geen leeuw gehoord. Voor de zon opkomt kleurt de hemel vuurrood. Gerard gaat de tent uit om te pissen. Maar zijn timing is een beetje off dus loopt hij in zijn blote kont naar het teiltje naast het kraantje en gooit zijn onderbroek erin. Ik zie al vanuit de tent dat het waterpeil een stuk lager is en ben benieuwd wat de wild camera opgenomen heeft. De wildcamera loopt nog steeds. Gerard heeft inmiddels weer een broek aan en gaat koffie zetten. Maar eerst geef ik hem alle camera’s die ik voor de zekerheid mee de tent had ingenomen. Hij legt alles op de tafel voor de trap en gaat weer verder rommelen. Ik hang het beddenspul buiten om te luchten. En dan zie ik een enorme leeuw over het pad aan komen lopen, recht op ons kraantje af. IN DE AUTO, NU! IN DE AUTO NU!  Is het enige dat ik roep, als een mantra. Gaat hij ff vragen waarom! ! ! . NEE, IN DE AUTO NU! Maar dan ziet hij de leeuw die inmiddels naast het kraantje staat ook. De leeuw begint te drinken uit het teiltje met de onderbroek van gerard er nog in. Gaat er bij liggen! Wat een foto moment maar mijn camera’s en telefoon liggen allemaal op tafel tussen de leeuw en de trap. En hij is groot, en die ogen! De adrenaline giert door mijn lichaam. Wat is dit mooi. Gelukkig heeft gerard nog een camera in de auto en kan hij foto’s maken. En de wildcamera camera loopt ook nog steeds. Als de leeuw genoeg gedronken heeft, staat hij op en loopt op zijn gemak richting pan.
Met een kop koffie gaan we eerst naar de opnames van de wildcamera kijken en dan blijkt dat de leeuw de laatste in de rij was. Eerst is een jakhals komen drinken, toen de bruine hyena. Het luipaard is geweest, toen gerard zonder broek, vervolgens met broek en slechts 4 minuten later was de leeuw er al. De onderbroek heeft het overleeft. Zat alleen wat leeuwen slijm op.
Pieter en Annet van de 6x6 komen gedag zeggen. Zij gaan naar nossob maar bekijken eerst onze opnames.
We rijden naar de campingplek leifika naast ons vanwaar we de leeuw kunnen zien liggen. Als de zon warmer wordt staat hij op en loopt.... Terug naar onze campingplek. Wij ook terug. Een zuid Afrikaans stel gaat mee. We zien de leeuw tussen de bossen. Hij gaat in de schaduw liggen.
Wij rijden naar mapayatuwla 02 om te kijken of de rest van de leeuwenfamilie daar zit. Ze zijn er niet maar het Duitse stel dat ons gisteren op de leeuw bij mabua waterhole geattendeerd had en die ook op lesholoago 02 gestaan hebben de nacht na ons, komen net aan. Zij hebben 02 vanacht na pieter en annet. Het blijkt dat zij de landcruiser waarin ze rijden voor 28.000 euro gekocht hebben, compleet met kampeeruitrusting en slechts 130.000 km op de teller. Dat is een superdeal. Ook ben ik nieuwsgierig hoe ze dat met kenteken op naam gedaan hebben. Enfin genoeg om over te praten maar we hadden allang naar kang moeten gaan rijden. Ik vraag of we vanacht bij hun op de camping mogen kamperen en dat vinden ze prima. Het is inmiddels 10u, te laat om te gaan rijden. Ik bel kang wel even met de sat. Er komt een ouder zuid Afrikaans stel langsrijden op weg naar bosolego pan. Ik praat een uur lang met ze over de route die we willen rijden. Waar kun je tanken, boodschappen doen, hoe zijn de wegen in de cenral kalahari enzovoort. Toch handig die kaart met route op de deur. Dan gaan we naar onze oude plek, mapayatuwla 01. Hier staan nog spullen. Als we er aankomen zit er een Duits stel onder de shelter. Ik stap vrolijk op ze af om me voor te stellen en wijs ze er dan ook even op dat er een leeuw in de bosjes ligt nog geen 25m verder. We raken aan de klets. Silke en Frank  reizen al vanaf 1999 ieder jaar naar zuid Afrika en gaan deze reis ook naar kang, khutse en de centrale kalahari. Wij lopen 2 dagen voor maar zullen ze in de ckgr weer tegenkomen. We zitten gezellig en houden constant de plek in de gaten waar de leeuw ligt. Maar dan staat hij ineens toch weer recht voor ons. We lopen allemaal rustig naar onze auto. If you run, you die. Wij gaan echter niet eens meer in onze auto zitten. En nu heb ik mijn camera wel bij de hand en kan prachtige plaatjes schieten. Het is 14.30u. De leeuw verdwijnt de bosjes weer in.

We beppen vrolijk verder. De 2 zuid Afrikanen en hun 2 vrienden rijden ook de campingplek op. Er staan nu 4 4x4’s maar er is nog steeds plek zat. Die vrienden hebben zaterdag de hele familie op deze plek gezien en 1500 foto’s gemaakt van de 9 leeuwen. Hij heeft de foto’s vergeleken en zegt dat dit het mannetje is van de groep. Dus wachten we tot het mannetje gaat drinken of dat de familie komt. Als, dan zou dat laat in de middag moeten zijn als het koeler wordt.
We wachten en wachten maar er gebeurt niets. Nou, de hornsbilvogels worden koekwous van hun spiegelbeeld in de auto ruit en gaan dan op het raam tikken. 1 exemplaar sloopt onze ruitenwisser.
Om 18.30u houden weet voor gezien. We rijden naar Sandra en Richard op plek 02 en zetten de tent en wildcamera  recht voor de beroemde douche. Die lekt inmiddels niet meer daarom zet ik weer een teil water neer. Sandra en Richard  zitten al op ons te wachten. We kletsen heel gezellig want ook hun reizen hebben grote overlap met onze. We wisselen tips uit. Omdat we morgen allemaal ver moeten rijden gaan we vroeg naar bed. 21u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten