vrijdag 3 november 2017

2 november

Donderdag 2 november 2017

De leeuw heeft nog een tijdje gebruld maar is toen gestopt. Vannacht hebben we hem niet meer gehoord. We hebben perfect zicht op de beroemde douche en de teil water die ik neer gezet heb, want de maan is bijna vol. Iedere keer als ik wakker word, kijk ik maar niets, njete, nada.  Het is doodstil. We staan om 5.15u op en om 6 uur zeggen we Sandra en Richard  (sari@sarimo.de) gedag. Wij rijden langs het Duitse stel op plek 1. Zij vertellen dat de leeuw 10 minuten nadat wij vertrokken waren tevoorschijn gekomen is. Hij heeft niet meer gedronken, is naar het midden van de pan gelopen en heeft liggen brullen.
Wij besluiten om om de pan te rijden. We zijn nog geen 750m verder als gerard stopt. Boven op de duinrichel ziet hij 3 leeuwen lopen. Moeder met 2 Kids. Ze zijn dus toch gekomen. We klimmen op de auto maar de leeuwen verdwijnen vrij snel uit het zicht. Toch geen leeuwloze dag! Wij kletsen nog wat met de Zuid-Afrikaanse div en lleana. De Villiers uit kaapstad, laden de auto en rijden richting gate. Onderweg zien we 1 springbokje,  3 zuid Afrikanen in afgeladen 4x4’s plus allen met caravan en 2 auto’s met werkvolk waarvan 1 zich bij de uitwijkmanoeuvre voor ons vast rijdt. Hij heeft onze schep nodig om zich los te graven.
Bij het hek moeten we 1 nacht bijbetalen maar we komen er goedkoop vanaf. 104 pula voor entree, auto en camping. 9 euro. De staatscampings zijn veel goedkoper dan de geprivatiseerde. Eigenlijk hadden we 70 dollar voor mapayatuwla moeten aftikken.
We rijden 100 km over zand. Zien ons 1e stekelvarken maar als we stoppen om foto’s te nemen blijkt het arme dier te zijn aangereden. De achterkant is helemaal verlamd. We willen het nog water en appel geven maar het beest is doodsbang. Verderop zit al een enorme gier in de boom te wachten. We zien een roofvogel die net een slangetje gevangen heeft en er steken 5 struisvogels over. Dan komen we op asfalt met potholes zo groot en diep daar kan een geit zich in verstoppen. Ook die lopen inmiddels over de weg. Uiteindelijk komen we op de rijksweg en die is veel beter al lopen er nog steeds koeien, geiten, ezels en een enkel paard langs. Gelukkig is het al bloed heet en blijven de meeste in de schaduw staan. In de auto is het 41 graden.
We komen bij een tankstation. Thank God voor visa. De liter prijs voor diesel is 7,5 pula, 60 cent. We gaan ook alvast water,  8 flessen van 5 liter, 2kg yoghurt, 24 halve liters bier 2kg appels en 2 bananen halen in de naastgelegen supermarkt en bottle store. Het is een grote supermarkt, vast de grootste in een straal van 50km maar het aanbod is beperkt. Zakken meel, rijst en macaroni, veel blikvoer en heel veel sapjes en zoete frisdranken. We rijden 120km naar kang en hier kunnen we dan geld pinnen ook weer met de visa card. We melden ons bij kang ultra stop en krijgen ondanks dat we een dag te laat zijn zonder problemen onze camperplaats met eigen badkamer met douche, wc en design spiegel. We zijn de enige gasten.

Dan weer boodschappen doen bij u-save. Deze lijkt op een aldi met nog minder keuze. Weer water, nu 6 flessen van 5 liter. 3kg yoghurt en aardappelen,  ui, tomaat voor in de stoofpot. We rijden langs de slager en mogen mee naar achter waar de biefstukken speciaal voor ons gepakt worden. Ik ben 8 euro kwijt voor een kilo verse biefstuk en een komkommer. Een blanke begint een praatje en verteld dat er verderop een grote choppies supermarkt is. En inderdaad is het een vreselijk mooie winkel, maar onze auto zit helemaal vol. We hebben zeker 24 flessen van 5 liter drinkwater. 5kg yoghurt. 2kg appels. En genoeg blikvoer en instant maaltijden voor 3 weeshuizen. We moeten alleen nog brandhout hebben en dat verkopen ze naast de camping. We nemen 3 bundels maar dat gaat dus niet op het dakrek omdat het kromme stukken zijn. Het moet in de bak. De volgende 2 uur zijn we de auto opnieuw aan het inpakken en staat alle apparatuur in de opladers. Hier hebben we namelijk ook een stroompunt.
De zon gaat al onder en we hebben geeneens tijd gehad het zwembad in te springen, en er waren er 2! We gaan bij het restaurant eten en hebben dan wifi. Ik ga wat dagen uploaden. Maar allemaal lukt niet. We worden opgevreten door steekbeesten die het op onze voeten en handen voorzien hebben. Ook willen we de auto niet zo lang onbewaakt laten nu het donker is. Snel douchen in onze eigen badkamer en dan tent in voor de steekbeesten opnieuw toeslaan. Nog wat afschrijven. Er is overigens wel bewaking. De camping ligt aan de hoofdweg. Wat een lawaai van auto’s, vrachtwagens en mensen. Ik zou zweren dat er zelfs een trein al toeterend langs rijdt. Ik mis nu de geluiden en de rust van de bush al.