zondag 7 januari 2018

Zaterdag 6 januari 2018
Monzi backpackers, st. Lucia, Zuid-Afrika

AUTOPECH

Geen wekker dus uitslapen tot 5.30u. Goed bedje, ventilator is top, geen lawaai. Buiten is het ook rustig. Alle russen zijn al weg en we hebben de enorme tuin voor onszelf. Alleen de 2 kleine poekkies lopen rond. Na de koffie en de thee checken we om 7u uit en rijden naar de boardwalk. Hier is ook een kzn camping. Het spettert licht. Onderweg zien we velvet aapjes, bruine mongose en een dikdik. In het water zwemmen verschillende crocodillen, vlakbij de skiclub. Ook wordt gewaarschuwd voor haaien en nijlpaarden dus hoe ze dat hier doen is ons een raadsel. Het is alweer droog en de zon komt door. We lopen maar een klein stukje boardwalk en rijden dan rond en komen bij het strand. Er ligt een mooi zandbouwwerk van de big 5, en doorrr. We moeten vandaag naar port shepstone en dat is 357km. We rijden de brug bij st lucia over als de auto een vreselijk kabaal begint te maken. Eerst denken we klapband maar het is de aandrijving. Met een snelheid van 5km u.p. rijden we terug naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Eerst jacques bellen. Dan toch door naar de engen want daar zou een garage moeten zijn. Stapvoets met veel kabaal en gekuisde vingers komen we aan. Vertellen ze me dat de garage dicht is want het is zaterdag. Try again. I need a mechanic, now, call him! Een aardige zuid afrikaan schiet ook te hulp en met 15 minuten ligt de mechanic onder de auto. De lagers van de aandrijfas liggen eronderuit. Hij wil 450 en de zuid Afrikaan maakt er snel 500zar van. Die gaat overigens naar de stad en zal het onderdeel, dat 200zar kost, meenemen. Wij gaan op het terras van de buren reef & dune, nr 3 volgens TA zitten wachten. De tent is nog niet eens open. Eindelijk lukt het om mijn laatste ontbrekende dag 28 dec af te schrijven. Als de tent om 11u open gaat worden de nieuwe desserts op het schoolbord geschreven. Die zijn dus vers. We bestellen een choco cake en caramel velvet. We krijgen 2 enorme taartpunten. Ook de koude koffie met een bol ijs van gerard is hudge. Decadentie ten top. En zo wachten we, en wachten we. Het is snoeiheet, zelfs in de schaduw. De data op de tab gaat op en de batterij van de tab en telefoon gaan ook leeg. Een stroompunt hebben ze niet. Opwaarderen gaat wel. 1gig voor 149zar, bij de supermarkt. Om 14u gaan we toch maar weer eens kijken want anders gaan we port shepstone helemaal niet meer halen. De Zuid-Afrikaan komt net terug met het onderdeel en een stuk in zijn kraag. Nu de monteur nog. Die wordt gebeld. Hij komt en verdwijnt vervolgens met het onderdeel. TIA. De Zuid-Afrikaan lust wel een drankje in de sportsbar waar hij kind aan huis is, want hij woont erboven. Dus hangen we aan de bar en luisteren naar de zuidafrikaanse versie van apres ski muziek. De half italiaanse vader van de Zuid-Afrikaan bezit alfredo’s restaurant en ama zulu lodge. Zoonlief is een rare snuiter maar hij heeft wel het onderdeel voor ons gehaald. Na een uur komt de monteur weer terug en om 15.45u is de auto klaar. Schade 500 arbeidsloon, 200 onderdeel, 2 pakjes koekjes voor de neefjes van de monteur en 2 dubbele rum cola voor de Zuid-Afrikaan. Die laatste pakt het geld aan en regeld een handgeschreven faktuur in hiërogliefen.  Ondertussen heb ik stephans lodge gemaild dat we vandaag niet meer komen en bij monzi geïnformeerd maar die zitten vol. De Zuid-Afrikaan stuurt ons naar stokjesdraai dat dus geen satehut is. Vanaf het terras van ocean basket hadden we stokjesdraai al gezien en afgebrand. En nu ze me de kamer niet wil laten zien en me min of meer weg stuurt vertrouw ik het helemaal niet. Via booking.com zie ik beschikbaarheid bij bhangazi lodge voor 66 euro last minute met een beoordeling van 9+. We rijden erheen en krijgen de hippo kamer voor 900zar. De jongen die ons ontvangt is een halve tamme. Maar alles is fris, wit en schoon. De kamer is top met grote hippo muurschildering en verder tot in het kleinste detail schattig gedecoreerd met hippos. De rest van het huis lijkt wel een museum. Ramvol met grote houtsnijfiguren waaronder een paar hardhouten hippos die een vermogen waard zijn. Dan is er nog een leuk buiten met zwembad en zitjes. Hoewel het inmiddels bewolkt is springen we toch even het zwembad in nadat ik oefeningen gedaan heb. Iets van de taart eraf trainen. Na de douche lopen we naar de hoofdstraat. Mop wil sushi eten en gelukkig heeft ocean basket 100 avocados binnen gekregen. In het donker lopen we weer terug. Het grootste gevaar zijn hier hippos die je tegen kunt komen. Misdaad kennen ze niet in deze blanke vakantie enclave die alleen via een bewaakte brug toegankelijk is en bestaat uit 5 straten met 100 hotels, b&b, restaurants, supermarkten en winkels. Om 21u liggen we gewoon weer netjes op bed.