vrijdag 12 januari 2018

Dinsdag 9 januari 2018 Stephan’s lodge, Port Shepstone, Zuid-Afrika

Dinsdag 9 januari 2018
Stephan’s lodge, Port Shepstone, Zuid-Afrika





Aliwal shoal
Waffle house

Uitslapen tot 4.45u. Om 6u rijden naar scottburg waar we ruim voor 7u bij de duikschool ocean xcursions in het cutty shark hotel aankomen. De ontvangst is hartelijk. De boot launche de heftigste tot nu toe. Het wordt heel snel diep en een enorme roller raakt de boot rechtvoor. We varen ongeveer 20 minuten naar de duikstek. Onderweg scholen vis in het water en vogels. Er liggen al andere duikboten en er zwemmen dolfijnen! Het zicht onderwater is minder, 12m. Kale rotsen en weinig leven. We beginnen in een kuil maar ik heb weinig zin daar met 7 man in te spartelen. Je voelt de deinig heel erg en je gaat constant heen en weer. We zwemmen door en in een grot ligt een grote rog. De deen, die een enorme camera bij zich heeft, duikt bovenop de rog. Met zijn vinnen loopt hij over de bodem omdat hij zijn balans niet kan houden. Gelukkig is hier niet veel koraal anders had dat nu geruïneerd geweest. Vlakbij ligt een prachtige slang of murene met grote bruine stippen. De deen gaat er bijna op liggen en de duikgids grijpt in. Voordat ik kan kijken wat het is, duwt de deen de camera ervoor. En door. Verderop ligt een grote schildpad rustig te slapen in een grot. 4 duikers kijken en zwemmen door. De deen maakt het beest wakker, jaagt het uit de grot om foto’s te kunnen maken en duiker nummer 6 zorgt ervoor dat het arme beest niet terug kan zwemmen de grot in door de ingang te blokkeren! Diezelfde nummer 6 duwt gerard (die net een foto wilde nemen) weg bij een anemoon en woelt met zijn handen door de anemoon om een foto te kunnen nemen van een klein kreeftje dat erin zit. Ik kook ondertussen en klets op zijn vingers. Later op de boot biedt hij nog wel zijn verontschuldigingen aan. Maar ik spug mijn gal bij maaike dat dit 1 van de vreselijkste duiken geweest is die ik gemaakt heb puur door het gedrag van 2 duikers. Ze verzekert me dat ze wel degelijk een niet aanraken beleid voert. Ze zal de deen later aanspreken want die is op het strand gebleven voor een 2de duik. We blijven nog even voor een kop thee en koffie een rijden dan met piepende bandjes terug naar aqua planet waar we de duikspullen afgooien. In scottburgh heb ik echter een uithangbord gezien met daarop een advertentie van the waffle house in ramsgate. Nog 44 minuten rijden stond erbij. Ik zoek de lokatie op de tab, heerlijk vodacom SA, en het restaurant blijkt in het plaatsje na margate te liggen, 18km voorbij de duikschool. Nah, we hebben net 2x 76km gereden, kan die 18km er ook nog wel bij. Lang Leve de long range tank. Ik wil naar de waffle house voor lunch. Komen we aan, alle parkeerplekken vol en heel veel mensen op straat. In 1e instantie denk ik nog dat ze voor het kunst winkeltje komen dat er ook zit, tentoonstelling of zo. Maar nee, 60 man staat buiten te wachten op een tafel. Ik laat mezelf als groep 11 op de lijst zetten en we lopen naar het  strand en terug. Ik wil nog even wachten en ja hoor, we zijn heel snel aan de beurt. We krijgen een tafel in de tuin, aan het water. Top. We bestellen allebei een wafel. Mop neemt ijs en choco mouse en ik ga voor old dutch met ijs, warme appel en rozijnen.
Vervolgens rijden we naar onze kamer met fantastisch uitzicht en ga ik 30 minuten oefeningen doen. Rond 17u rijden we naar c-Bali voor sushi. We zijn klokslag 19u weer thuis, net voor donker.

Ik ga de kamer betalen en stephan is erg aardig. We hoeven de 1e nacht dus niet af te rekenen en de upgrade van giraffe naar buffelkamer met het 180 uitzicht is ook gratis. Dat scheelt 900 zar en dat is precies wat ik voor de hippo kamer in st. Lucia betaald heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten